Pochybná televízia Európskej únie sa odkladá

Štart údajne prvej televízie určenej pre obyvateľov Európskej únie sa po druhýkrát odkladá. Paradoxné je, že oficiálne orgány Európskej únie nemajú o podobnom projekte ani tušenia, pričom vysielanie sa malo rozbehnúť už o dva týždne.



– Televízia EÚ, ktorá mala začať o dva týždne –
* ešte nemá licenciu

* chce prežiť z jedného reklamného bloku denne

* nemá dohody s káblovými operátormi

* oficiálne orgány EÚ sa od nej dištancujú



Vlajka EU Štart údajne prvej televízie určenej pre obyvateľov Európskej únie sa po druhýkrát odkladá. Informáciu priniesol mesačník Stratégie na svojich internetových stránkach. Spoločné vysielanie pre 25 členských krajín je tak stále v nedohľadne. Paradoxom je, že oficiálne orgány Európskej únie a predstavitelia jednotlivých krajín zoskupenia nemajú o projekte spoločnej televízie ani tušenia. Mala sa pritom rozbehnúť už o dva týždne, kým pôvodne avizovaný termín bol 1. mája – v deň vstupu desiatich nových krajín do Európskej únie.



Uživí televíziu jeden komerčný blok?



Ak navšívite oficiálnu stránku televízie – www.euro1tv.net, nájdete tam vyhlásenie autora projektu a predstaviteľa spoločnosti TV1EU Broadcasting, s.r.o., Paula Hakana. V ňom sa okrem iného píše, že projekt od začiatku podporuje Európska komisia na čele s predsedom Romanom Prodim. Bývalý čelný funkcionár EÚ je dokonca uvedený ako prezident. Program stanice by mal byť vysielaný simultánne vo všetkých rečiach členských krajín. Zaujímavosťou je aj financovanie televízie, výlučne prijímami z reklamy. “Formát televízie dovoľuje odvysielať iba jeden komerčný blok za deň,” píše sa doslova vo vyhlásení Paula Hakana. Či dokáže jeden komerčný blok pokryť náklady na prevádzku celoeurópskeho televízneho kolosu, Hakan neuvádza.



Oficiálne kruhy EÚ zatiaľ nepotvrdili vznik podobného projektu. Ako nedávno informoval poľský denník Gazeta Wyborcza, od podpory novej televízie sa predstavitelia Bruselu dištancovali. Grafická podoba stránky Euro1TV sa však zhoduje s dizajnom oficiálneho webu EÚ a v úvodnom pop-up okne naň priamo odkazuje. Ide však zrejme len o šikovnosť tvorcov webu, ktorí okopírovali vzhľad stránky Európskej únie, aby tým dodali vážnosť celému projektu.



Prevádzkovateľ ešte nemá licenciu



Monoskop Zaujímavé sú aj informácie o budúcom prevádzkovateľovi európskej televízie. Spoločnosť TV1EU Broadcasting vznikla v marci, sídli na Slovensku a je zapísaná v Obchodnom registri na Okresnom súde Košice I. Jediným vlastníkom je Pavol Hakan, ktorý sa v dostupných materiáloch označuje ako Dr. Paul Hakan. Ak má táto spoločnosť prevádzkovať vysielanie, znamená to, že bude potrebovať licenciu od slovenskej Rady pre vysielanie a retransmisiu. Zvláštne je, že 14 dní pred ohláseným spustením vysielania, ktoré sa malo začať 20. septembra 2004, firma ani nedisponovala licenciou. Rada sa bude jej pridelením zaoberať až dnes.



Predstavitelia stanice uvádzajú, že jej signál bude šírený prostredníctvom satelitnej družice a káblových spoločností, čím sa denne dostane do 110 miliónov európskych domácností. Kábloví prevádzkovatelia však zatiaľ neboli oslovení, čo sa dá ilustrovať na príklade najväčšieho operátora UPC. Hovorca slovenskej pobočky Jaroslav Kolár nám potvrdil, že UPC Slovensko nemá žiadne vedomosti o spoločnosti TV1EU Broadcasting, ani o jej projekte súvisiacom s vysielaním európskej TV stanice. Ak by mal najväčší európsky operátor v úmysle zaradiť tento program do svojej ponuky, predstavitelia regionálnych pobočiek by o tom určite vedeli.



Spoločnosť žiada len o satelitné vysielanie



Viac svetla do celého prípadu môže vniesť dnešné verejné vypočutie predstaviteľov TV1EU Broadcasting. Žiadosť o licenciu podali 23. augusta a zahrnuli do nej iba vysielanie prostredníctvom satelitu. Licenčná rada si vypočuje ich plány a prípadne rozhodne o udelení licencie. Či sa naozaj dočkáme vysielania prvej multinárodnej európskej televízie, ukáže najbližší čas. Tretí termín jej spustenia je avizovaný na 16. októbra. Bez podpory oficiálnych bruselských inštitúcií však nemá veľkú šancu na prežitie.

Juraj Koiš | další články autora 07.09 02:38

  • Wolfgang Amadeus Mozart hovorí:

    Naprosto s tebou souhlasím!!! A to se vším. Mně je zle už jen když uslyším slovní spojení Evropská unie. Před r. 89 nám poroučeli rudoši z Kremlu a teď zas budeme muset tancovat tak jak neméně pochybní pánové z Bruselu pískají. A ta evropská televize nám akorát bude mazat med okolo huby jak je ta EU báječná a jak je to fajn, že jsme jejími členy. Opak je však pravdou. Já vždycky záviděl Švýcarsku jeho neutralitu, ale dnes po našem přičlenění k EU mu jí závidím tuplem.

  • Robert hovorí:

    Ja neviem, o com ta EU (okrem ekonomiky, obchodu a volneho pohybu ludi) je a ci je vobec o niecom. Ked pocujem vyrazy ako kultura, viera, identita v spojeni EU, tak mi je len zle. Nech umoznia prijem zahranicnych televiznych stanic v ich nativnych jazykoch a nespekuluju.

  • Tondach hovorí:

    Někteří pravidelní dopisovatelé (LUKE) měli nedávno obavy, že tato “stanice” sebere diváky třeba Euronews !!! Tak co, LUKE !

  • 3Dman hovorí:

    Že sa tou sprostosťou ešte niekto snaží seriózne zaoberať. Od začiatku to bolo nereálne a čudujem sa, že sa už na začiatku nenašiel ani jeden novinár, ktorý by bol schopný uviesť veci na pravú mieru.
    2 Al: o čom bol tvoj príspevok?

  • Lubo hovorí:

    Aspoň TA3 nebola bublina ale realita. To ma úprimne teší. Inak by sme nemali na Slovensku čo pozerať.

  • Al hovorí:

    Není to poprvé, co na Slovensku plaskla televizní bublina, že… No jo, Slováci jsou přes císařovy nové šaty zaručeně největší experti…

  • Epstein hovorí:

    Pavol H. je v TV brandzi znama postavicka. Pred niekolkymi rokmi vystupoval ako zastupca BBC, ked akoze pripravoval slovensku verziu Top Of The Pops (V BBC o nom vsak ani nechyrovali :-) )

  • Juraj Koiš hovorí:

    Stanovisko bruselských inštitúcií je dôležité, keďže sa Dr. PH odvoláva na ich podporu vo vyhlásení. A podobnosť stránky Euro1TV s oficiálnym dizajnom europa.eu.int tiež o niečom svedčí. Tak bolo logické opýtať sa na stanovisko oficiálnych orgánov.

  • 104.9FM hovorí:

    Prečo by mal mať súkromný projekt podporu európskych inštitúcii? Takisto nechápem, prečo sa GW pýta na stanovisko bruselských úradníkov?
    Osobne síce nevidím tento projekt ako čosi, čo by malo spraviť televíznu revolúciu, ba v niektorých momentoch aj váham, či existuje šanca aby sa také “čosi” reálne narodilo, no spájať úspešnosť a vznik televízie s EÚ úradmi je akosi trošička odveci, nie?
    Keď pozerám na schedule a vidím tam kamery z európskych metropol – tak to vyzerá na preberanie už existujúceho programu LiveOnEarth.
    A ak sa Dr. PH odvoláva na jednu z najlepších európskych družíc – prepokladám, že hovorí o Astre alebo Hotbirde, tak môže operovať aj so 110 mil. domácností, lebo to sú hodnoty tzv. technical reach oboch systémov.
    Nechajme sa prekvapiť.

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Všeobecné

Více článků