Licenčné hody – v hre ďalší silný žiadateľ…

Licenčná rada včera zverejnila zoznam žiadateľov o voľné rozhlasové a televízne frekvencie. Prekvapením je nový subjekt, ktorý sa snaží preniknúť na televízny trh. Spoločnosť TV Broadcasting sa uchádza o najlukratívnejšie frekvencie.Licenčná rada včera zverejnila zoznam žiadateľov o voľné rozhlasové a televízne frekvencie. Výberové konanie vyhlásené 23. marca 2003 sa dostalo do svojej druhej fázy, pričom uzávierka prihlášok priniesla viacero prekvapení. Jedným z nich je aj meno nového subjektu, ktorý sa snaží preniknúť na televízny trh. Je ním bratislavská spoločnosť TV Broadcasting s.r.o., ktorá žiada o pridelenie vysielacej licencie a v konkurencii ostatných vysielateľov bude súťažiť o 25 frekvencií…



TV Broadcasting žiada o 22 lokalít



Firma TV Broadcasting podnikateľky Oľgy Pohankovej požiadala o terestriálne vysielanie v 22 rôznych lokalitách po celej šírke Slovenska. Zaujímavosťou je, že spoločnosť sa uchádza aj o najlukratívnejšie frekvencie v Bratislave, Žiline a Trenčíne, na ktorých v súčasnosti vysiela TV JOJ. Požiadala však aj pridelenie individuálne koordinovaných frekvencií, ktoré však vymerala televízia JOJ a lokálni vysielatelia.



Prehľad žiadostí spoločnosti TV Broadcasting:

(modré – žiada TV Broadcasting a JOJ, zelené – žiada TV Broadcasting a Markíza, červené – žiada TV Broadcasting, JOJ a Markíza)






Lokalita



Bratislava

Bardejov

Brezno

Detva

Dobšiná

Košice

Lučenec

Lučenec

Lysá pod Makytou

Lysá pod Makytou

Modrý Kameň

Nižná

Nová Baňa

Nové Zámky

Partizánske

Pruské

Skalica

Trenčín

Trenčín

Turčianske Teplice

Uhrovec

Zvolen

Žiar nad Hronom

Žilina

Žilina

Vysielač



K50

K24

K44

K56

K50

K50

K52

K56

K33

K48

K25

K33

K55

K33

K48

K43

K32

K46

K57

K45

K38

K55

K55

K40

K52


Koordinoval



(využíva TV Joj)

Bardejovská TV







(žiada aj Music Box)

TV Joj



TV Markíza

TV Markíza

TV Markíza



TV Joj

TV Joj

TV Joj

TV Joj

RIS Senica

TV Joj

(max. výkon 320kW)



TV Joj







(1000 kW – využíva TV Joj)




Zálusk na frekvencie Markízy a JOJ



Ako vyplýva z hornej tabuľky, spoločnosť TV Broadcasting žiada o tri frekvencie samostatne v lokalitách Brezno, Detva a Žilina. Na severe Slovenska má firma alternatívnu žiadosť, čím sa zaradila aj medzi žiadateľov o veľmi lukratívny 52. kanál v Žiline s povoleným výkonom do 1000 kW. V súčasnosti túto frekvenciu až do konca roku 2003 využíva televízia JOJ. V minulosti už bojovala o pozíciu na severe s Markízou, tento rok by sa súboj mohol opakovať aj za účasti tretieho silného žiadateľa.



TV Broadcasting sa stretne v priamom súboji s televíziou JOJ o 15 frekvencií, z ktorých 7 koordinovala priamo Joj-ka. Obe stanice však súbežne žiadajú aj o vysielač v Skalici, kde sa na koordinácii podielala miestna televízia RIS Senica. Zaujímavý a kľúčový však bude zrejme tender na silný 57. kanál v Trenčíne s výkonom do 320 kW, kde bude TV Joj opäť konfrontovaná s neznámym novým žiadateľom, pričom v predchádzajúcom konaní podobný súboj prehrala. V neposlednom rade zvedie TV Broadcasting bitku o dve lokality – Lysú pod Makytou a Modrý Kameň – s dominantnou televíziou Markíza. Všetky tri frekvencie v týchto oblastiach koordinovala Markíza.



Ostro sledovaná Bratislava



Zaujímava a doteraz nepredvídaná situácia nastala v Bratislave. Jediný voľný 50. kanál, ktorý pokrýva významnú časť metropoly a jej okolia má do konca prebiehajúceho roka v správe televízia JOJ. Pri minuloročnej obhajobe nemala proti sebe žiadneho súpera, tentoraz však bude musieť presvedčiť opäť v konkurencii silného žiadateľa.



Zápolenie medzi Joj-kou a TV Broadcasting však vzbudzuje pozornosť aj z iného pohľadu. Lukratívne frekvencie v Bratislave a Žiline boli totiž podmienkou vstupu televízie Joj na slovenský trh. Bez týchto vysielačov by sa spomínaný projekt nikdy neuskutočnil. Tento rok sa obmedzená platnosť oboch licencii skončí a situácia je naďalej otvorená. Bližšie informácie o projekte spoločnosti TV Broadcasting prinesieme v najbližších hodinách.

Juraj Koiš | další články autora 17.04 02:35

  • pipihus hovorí:

    Povie mi niekto kedy začne vysielať JOJ aj v Lučenci?

  • stanley hovorí:

    TV JOJ sprevádzkovala v Hradišti pri Uhrovci vysielač pre hornú Nitru

    TV JOJ v sobotu (8.11.) sprevádzkovala v Hradišti pri Uhrovci svoj dvadsiaty šiesty terestriálny vysielač. Uhrovecký vysielač šíri signál TV JOJ na 38. kanáli UHF. Vysielač svojim signálom pokrýva územie veľkej časti hornonitrianskeho regiónu vrátane Uhrovca, Partizánskeho, Bánoviec nad Bebravou a časti Prievidze. Signálom TV JOJ z tohto vysielača sú tiež pokryté obce Chynorany, Hradište, Dolné Vestenice, Zemianske Kostoľany, Nedanovce, Nitrianske Rudno, Diviaky nad Nitricou, Diviacka Nová Ves, Nitrianske Sučany, Svinná, Horany, Dežerice a Rybany.
    Do konca roka 2003 televízia JOJ sprevádzkuje ešte terestriálny vysielač v Nových Zámkoch (33. kanál UHF).

  • stanley hovorí:

    TV JOJ sprevádzkovala v Hradišti pri Uhrovci vysielač pre hornú Nitru

    TV JOJ v sobotu (8.11.) sprevádzkovala v Hradišti pri Uhrovci svoj dvadsiaty šiesty terestriálny vysielač. Uhrovecký vysielač šíri signál TV JOJ na 38. kanáli UHF. Vysielač svojim signálom pokrýva územie veľkej časti hornonitrianskeho regiónu vrátane Uhrovca, Partizánskeho, Bánoviec nad Bebravou a časti Prievidze. Signálom TV JOJ z tohto vysielača sú tiež pokryté obce Chynorany, Hradište, Dolné Vestenice, Zemianske Kostoľany, Nedanovce, Nitrianske Rudno, Diviaky nad Nitricou, Diviacka Nová Ves, Nitrianske Sučany, Svinná, Horany, Dežerice a Rybany.
    Do konca roka 2003 televízia JOJ sprevádzkuje ešte terestriálny vysielač v Nových Zámkoch (33. kanál UHF).

  • FECKO hovorí:

    PRECO NEVYSIELA TV JOJ NA 38K.-UHROVEC?

  • hoch hovorí:

    xexo ma naozaj kvalitne vedomosti. Nepracuje pre nejaku TV? Kedze vysvetlil nerealnost projektu Music Channel Zaujimalo by ma co si mysli o buducnosti TA3 a Musicbox?

  • xexo hovorí:

    Možno som sa zle vyjadril. Ja som pochopil, že sa obaja zhodneme, že Stanice O vykazuje nízke čísla v sledovanosti. JE však a musí byť, tak ako všetky stanice dostupné v domácnostiach, kde sú peoplemetre, ZARADENÁ do sledovania. Vyplýva to zo zásad vytvárania sociologických prieskumov ako aj z technických podmienok merania: krabička, ktorá sa nazýva people-meter predsa presne eviduje čas, kedy a kto z domácnosti (podľa kódu) ktorú televíziu zapol. Takže, keď sa volám napríklad Jiří Vykoukal, mám práve 15 a pol roka, prišiel som zo školy domov a dostal som o 15:43 neuveriteľnú chuť pozrieť si Stanice O, prepnem si pomocou diaľkového ovládača (k peoplemetru) televízor na predvoľbu napr. 8, kde mám naladenú Stanicu O. Nuž a všetky tieto informácie idú z krabičky do spoločnosti, ktorá má na starosti people-metrové merania a odtiaľ sa dostanú všetkým účastníkom, ktorí si za prieskum platia. Neviem, čo si o tom myslíš ty, ale mne to pripadá ako meranie sledovanosti aj Stanice O :) ). A tu prichádza rozdiel. Keďže za peoplemetrový prieskum neplatí, má to niekoľko dôsledkov:

    - Stanice O nemá k dispozícii terminál s okamžitým priebežným sledovanosti televízií na českom trhu
    - nemôže uvádzať výsledky svojej sledovanosti na základe people-metrového merania
    - Asociácia nemá povinnosť zverejňovať výsledky sledovanosti tejto stanice (ale môže to urobiť)

    Máš pravdu, že v peoplemetrových meraniach nie sú kvôli vysokým nákladom zapojení práve menší vysielatelia. Preto, keďže Asociácia nemá povinnosť zverejňovať ich čísla (a prečo by to aj robili…) a navyše sa ich sledovanosti pohybujú v okolí jednotiek percenta, všetci sa zhrnú do položky “ostatné” televízie. Taktiež si nemyslím, že české stanice na Slovensku “sú zaradené” do denníčkového prieskumu. Ich sledovanosť je jednoducho tak vysoká v pomere k ostatným televíziam, že ich zaradenie do chlievika “ostatné” by spochybnilo celý prieskum. Ako by to vyzeralo, keby položka “ostatné” televízie bola 20 až 30%? Taký prieskum by bol nepoužiteľný. A preto, ak by sa sledovanosť Stanice O dostala z úrovne štatistickej chyby a, hypoteticky, by sa ocitla napríklad pred ČT2 alebo pred tv Prima, všetci by jednoducho museli zverejniť aj čísla sledovanosti tejto televízie bez ohľadu na to, či platí alebo neplatí poplatky Asociácii.
    Preto sa teším na to až sa na Slovensku (možno raz) zavedú peoplemetre a ako si poradia práve s fenoménom českých televízií na našom trhu…:))

  • JK hovorí:

    xexo, ja netvrdím, že sledovanosť Stanice O sa pohybuje v závratných číslach, len nemáš pravdu v tom, keď hovoríš, že je meraná peoplemetrovým prieskumom. Celý prieskum spravuje Asociácia televíznych organizácií, ktorá si objednáva meranie. Prispievajú do nej spoločným dielom televízie, ktoré si to môžu dovoliť. Istý čas v prieskume figurovala aj TV3, keď však prestala odvádzať záväzné platby, Asociácia jej výsledky prestala zverejňovať a zaradila ich medzi “ostatné” stanice (samozrejme mám na mysli obdobie, keď TV3 ešte vysielala). Peoplemetrový prieskum je pre nízkorozpočtové stanice príliš nákladný na to, aby si potvrdili, že ich sledovanosť je čo len na úrovni 2%.
    Ešte poznámka k prieskumom, ktoré sú zverejnené v jednotlivých televíziách. Máš pravdu, že každá (až jedna :-) ich zverejňuje v “zjednodušenej” podobe, aby čo najviac vynikla. Napríklad, Mr. Železný si vo Volejte řediteli veľmi rád vyberie vždy len tú cieľovú skupinu, kde najviac zabodoval, aj keby to bolo napríklad 60+. Objektívne čísla zverejňuje napríklad už spomínaná Asociácia TV organizácii a nájdeš ich napríklad na RadioTV.cz alebo na serveri Lidovky.cz/Media …
    imho porovnávať situáciu so Slovenskom, kde sú české stanice “zaradené” do denničkového prieskumu bez svojho vedomia sa mi zdá absurdné, zvlášť keď u nás neexistuje jeden relevantný prieskum sledovanosti televízií.

  • xexo hovorí:

    To, že Stanice O neplatí za peoplemetrové prieskumy neznamená, že sa tam neobjavuje. TV Nova má počítačový systém Golem, ktorý je napojený na agentúru, poskytujúcu výsledky peoplemetrových prieskumov a v istých časových intervaloch (nepamätám si presne, ale myslím že každú sekundu) tieto údaje aktualizuje. V systéme sú VŠETKY stanice, ktoré sú dostupné v “meraných” domácnostiach. A tak majú odberatelia prieskumu prehľad, aj o staniciach, ktoré nie sú platiteľmi peoplemetrových prieskumov. Chcem tým, povedať, že by nebolo veľmi zaujímavé napr. pre TV Nova zistenie, že vtedy a vtedy nejaký divák odišiel (prepol)medzi “ostatné” televízie. Zaujímavá je informácia presne kam prepol a čo v tej chvíli vysielala daná tv stanica, ktorá ho zaujala. A môžeš na to zobrať jed, že keby Stanice O mala sledovanosť viac ako povedzme 6%, v prieskume by sa objavila a bolo by jedno či je platiteľom prieskumu alebo nie. Každá televízia potom zverejňuje prieskumy v zjednodušenej (a často aj prikrášlenej) podobe. Ale nikto by si nemohol dovoliť ignorovať silného protihráča na trhu (na Slovensku sa napr. TV Nova, alebo ČT nezúčastňuje prieskumov sledovanosti a napriek tomu sa tieto televízie pravidelne objavujú v slovenských prieskumoch práve vďaka vysokej sledovanosti, ktorá stojí za zverejnenie). A nakoniec, ak sa Stanice O ocitne medzi “ostatnými” stanicami, ktoré majú dohromady okolo 6%, je zrejmé, že jej sledovanosť bude skutočne oscilovať niekde okolo jedného percenta…

  • JK hovorí:

    xexo, zabudol si na jeden nezanedbateľný detail. Česká hudobná Stanice O nie je zaradená v peoplemetrovom meraní sledovanosti. Preto zákonite figuruje len medzi “ostatnými” stanicami.

  • xexo hovorí:

    wonder, ty si teda rýchly. Ja som sa tešil na ohnivú polemiku….:)

  • wonder hovorí:

    presvedcil si ma:))

  • xexo hovorí:

    A este k tej sledovanosti. Mozes si pozriet napr.: http://tv.zap2it.com/news/ratings/
    http://www.top5s.com/tvweek.htm

    su to americke prieskumy kablovych tv. Monotematicke kanaly sa vzdy budu pohybovat na urovni jednotiek percent (na Slovensku napr. TA3) a je to prave kvoli obmedzenej cielovej skupine. Pozri sa na to takto – ak ma Slovensko 5mil obyvatelov, kolko z toho je ludi medzi 12 az 20 rokov (co je najtypickejsia cielova skupina divakov)? Pravdepodobne niekolko sto tisic. Ked si predstavis, ze z tejto vzorky divakov nie kazdy moze sledovat hudobnu televiziu, dostanes sa realne k desiatkam tisicom potencialnych divakov. Nech je to hned (viac ako optimisticky) 200 tis. divakov denne. Stale sa pohybujes na urovni 4% (styri percenta!!). Toto nie je pre televiziu typu Music Channel realny trh a preto nemusis citat projekt na to, aby si pochopil, ze ekonomicky stoji na vode. A o tom, ze mam pravdu svedci aj sledovanost ceskej stanice O2 v Cechach, ktora je tak nizka, ze sa bezne uvadza medzi “ostatnymi” stanicami v prieskumoch…

  • xexo hovorí:

    Je to jednoduche – co sa tyka ekonomickych predpokladov:
    naklady na spustenie (zriadovacie vydavky, vsetky poplatky, nakup techniky, rekonstrukcia a vystavba studia – bez vysielacov) su okolo 50mil. korun (a to je VELMI skromne studio). Jeden vysielac, spolu so vsetkymi rekonstrukciami ti zhltne okolo 1,5 az 2,5 miliona, pocitaj teda s dalsimi investiciami okolo 5mil korun(za tri male vysielace – Music Channel ich chcel viac a dost velke – napr. Trencin). Potom potrebujes nejake peniaze na prevadzku – zamestnaj cca 20 ludi a mas pri priemernom plate 20 tis mesacne naklady okolo 0,5 mil co je rocne asi 6,7 mil korun. Musis si zaplatit satelit (aby si signal zo studia dostal k divakom) co ta vyjde rocne asi 3 az 4 mil. korun. Poplatky autorskym organizaciam ta vyjdu povedzme na 1 mil. rocne. Teraz mas rocne vydavky okolo 12mil korun {zaokruhlene), pripocitaj si 11 mil korun (1/5 zriadovacich vydavkov – ak chces navratnost za 5 rokov), prihod este 2 az 3 miliony korun na dalsie rezijne vydavky (telefony, leasingy aut, najomne, poistne, opravy atd.) a dostanes 26 mil. nakladov rocne pri VELMI uspornom vysielani. To znamena, ze DENNE musis zarobit vyse 70tis korun, co je pri predpokladanej sledovanosti na urovni jednotiek percent nerealne. Preco taka sledovanost? Velmi presne si to pomenoval, lebo ide o specificku televiziu. Monotematicke televizie aj vo svete dosahuju nizke sledovanosti (MTV nevynimajuc). MTV tazi z toho, ze vysiela do celej europy a ma pokrytie radovo desiatky milionov kablovych pripojok, preto dokaze prezit pri minimalnych nakladoch z reklamy. Slovensky trh so svojimi 400tis kablovymi zasuvkami je menej ako povestna kvapka v mori… Suhlasim s tebou, ze takyto biznis na Slovensku bez investora neurobis, ale kazdy investor bude chciet kazdu korunu aj so ziskom v dohladnom case naspat. Skus sa na to pozriet takto – keby si vyhral v loterii 30milionov korun, investoval by si do takeho projektu?

  • wonder hovorí:

    uuu… mozes nam povedat kto si, ze mas take informacie? odkial vies ako vyzeral projekt a ze nebol ekonomicky podlozeny? ja som ho nevidel, tak nesudim. aspon sa tu niekto o nieco snazi. a bez investora sa to rozbehnut fakt neda.
    dalej – terestrialne vysielanie je dolezite z jedneho jednoducheho dovodu – ak si vo vzduchu, musi ta kablovka zaradit do ponuky. ak nie si, ide o dohodu. a ta nemusi byt vzdy vyhodna pre tv (o UPC nemusim nic hovorit).
    to aka by bola sledovanost nemozes dopredu hovorit. je to vysoko specificka tv a tak by bola aj smerovana reklama. sa pozri na mtv – ti tiez nemaju brutalne percenta, ale ked si tam vodafone da reklamu, tak asi vie co robi…

  • xexo hovorí:

    Music Channel síce pekne vyzeral na papieri – taká malá slovenská MTV. Ale celý projekt bol ekonomicky absolútne nepodložený. V čase, keď každá televízia na Slovensku bojuje o prežitie je spustenie čisto hudobného kanála takéhoto typu (moderovaná hudba, rozhovory, štúdiá atď.) ekonomickou samovraždou. Naviac mali ambíciu vysielať terestriálne, čo je už úplne aburdné – z peňazí by sa vyhádzali len na stavbách vysielačov. Sledovanosť by bola maximálne niečo okolo 2% a to by nebolo možné pri takých nákladoch len z reklamy utiahnuť (len prenos cez satelit vyjde na niekoľko miliónov ročne a to nepočítam poplatky autorským organizáciam…). Čiže Music Channel bol mŕtvy už v čase žiadania o licenciu a pochopili to zrejme aj v J&T tesne pred tým ako prišli o niekoľko desiatok miliónov korún.

  • JK hovorí:

    To, čo píšete je síce relevantné, ale treba pamätať na to, že Music Channel získal licenciu na základe presvedčivého projektu, ktorý bol navyše podložený silným investorom – finančnou skupinou J&T. Zdá sa však, že vzťahy boli veľmi krehké, keďže odstúpenie investora niekoľko mesiacov po udelení licencie znamenalo pád celého projektu.

  • / || ( ) || ! |/| hovorí:

    tv broadcasting je účelove založená-markize ma akože konkurovať, ale v skutočnosti nezačne vôbec vysielať ale na ďaľší čas do noveho vyber. konania obsadi frekvencie kt. by mohla (a mala) získať joj-tv

    Taky si myslím… :-7

  • Anonym hovorí:

    tv broadcasting je účelove založená-markize ma akože konkurovať, ale v skutočnosti nezačne vôbec vysielať ale na ďaľší čas do noveho vyber. konania obsadi frekvencie kt. by mohla (a mala) získať joj-tv

  • Stano hovorí:

    No ziadala…

    Aspon sa maju naco vyhovarat, ked ich napr. Joj obvini, ze im chcu zobrat frekvenciu co si nasli oni.

    Akurat ze Joj uz vysiela, a v pripade noveho subjektu je obrovske riziko, ze vysielat nezacnu.Az by som povedal ze takmer istota.

  • JK hovorí:

    Mimochodom, aj TV Joj žiada o frekvencie, ktoré si nekoordinovala, medzi inými aj o 32. kanál v Senici.

  • Stano hovorí:

    Myslim ze rada RTV by sa tymto subjektom ani nemala vazne zaoberat. Podla mna ak by dostali licenciu a frekvencie dopadlo by to nakoniec tak, ze by ju vratili. A navyse ziadaju aj frekvenciu, ktore si koordinoval niekto iny.Takze tak.

  • / || ( ) || ! |/| hovorí:

    Aby to nedopadlo jako s Music Channelom… :-7

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Všeobecné

Více článků