Fox News – na celom svete ako v USA

Prevádzkovatelia káblovej televízie ponúkajú vo svojich súboroch viacero svetových spravodajských kanálov od najznámejšej americkej CNN International, cez britskú BBC World alebo Sky News, nemeckú DW-TV, prípadne arabskú Al Jazeera. Málokde, ak vôbec, sa však vyskytuje najsledovanejší americký spravodajský kanál FOX News, ktorý ako jediný ponúka rovnakú mutáciu po celom svete. Diváci na iných kontinentoch sa tak môžu kdekoľvek dozvedieť o pálčivých udalostiach v USA, ktorým sa iné médiá príliš nevenujú.

Jednotný program po celom svete


Ak žijete, alebo ste niekedy žili v USA, očakávanie, že po príchode do Európy budete mať k dispozícii rovnaký prísun informácií, je prehnané. Spravodajský kanál CNN International, podobne ako európska mutácia CNBC sa zďaleka nevenujú udalostiam v Amerike do takej miery, ako ich materské televízie. Prioritou je pokrývanie celosvetových záležitostí od diania na Blízkom východe, po mapovanie situácie v Ázií či problémov v Afrike. Dokonca, aj keď je vysielanie tej-ktorej stanice určené primárne pre európsky trh, dá sa povedať, že európske záležitosti v ňom zďaleka nedominujú do tej miery, ako iné regióny.


FOX News je pomerne mladým hráčom na americkom trhu, jeho vysielanie sa začalo v októbri 1996, a v prvej fáze ho mohlo prijímať iba niekoľko miliónov domácnosti v USA. V priebehu svojej existenie sa však rozšíril do väčšiny káblových rozvodov, a dnes ho môže sledovať viac ako 85 miliónov domácností v Severnej Amerike, a ďalšie milióny po celom svete. FOX News síce nie je dostupný voľne na satelite podobne ako CNN alebo ostatné svetové spravodajské kanály. Jeho výhodou pre diváka je však jednotné vysielanie pre všetky trhy, čím sa výrazne odlišuje práve od svojich konkurentov.


Moderátori s jasným názorom


Prináša možnosť dozvedieť sa o pálčivých udalostiach v USA, o tamojších domácich témach, ako aj pôvodných amerických názoroch na svetové dianie. Stanica vysiela primárne zo svojho sídla v New Yorku, a na celom svete je možné vidieť jednotný program aj s časovými posunmi. Približne na poludnie tunajšieho času tak môžete sledovať ranné vysielanie v Amerike, alebo v nočných hodinách, kedy sa väčšina svetových spravodajských staníc venuje reprízam či dennému programu z Ázie, môžete vidieť prime-timové analytické relácie z USA.


Kým najznámejším večerným programom CNN po celom svete bola talk show Larryho Kinga, Fox News dáva vo večernom čase priestor viacerým komentátorom a analytikom. O 20.00 severoamerického východného času vystupuje na obrazovke výrazne konzervatívny komentátor Bill O’Reilly, o hodinu neskôr sa vysiela “vyvážená” talshow Hannity & Colmes s liberálnym Alanom Colmesom a konzervatívnym Seanom Hannitym, a tretia hodina prime-timu patrí moderátorke Grete van Susteren. Väčšina týchto relácií sa vyznačuje silnou názorovou orientáciou moderátorov, ktorí jasne dávajú najavo svoje postoje aj za cenu úplného zatienenia svojich hostí – či už ide o politikov, alebo respondentov s iným názorom. Napríklad Bill O’Reilly často polemizuje so svojimi hosťami do tej miery, kým diváci pochopia, že jeho názor je ten správny. Podobným spôsobom vystupujú aj ostatné osobnosti, vďaka čomu divák vie, čo môže od konkrétneho moderátora očakávať.


Vysielanie bez reklamy


Výhodou pre neamerické publikum Fox News je fakt, že jeho medzinárodné vysielanie je bez reklamy. V časoch reklamných brejkov prináša dodatočné reportáže Fox News Extra, ktoré obsahujú rôzne kuriozity. Expanzia Fox News v domovskom USA však nebola jednoduchá. Krátko po spustení v roku 1996 ho mohlo sledovať iba 17 miliónov domácností. Do svojich káblových rozvodov ho dlho nechcela zaradiť najmä mediálna skupina Time Warner, ktorá sa obávala konkurencie pre svoj hlavný spravodajský kanál CNN. Nastala tak paradoxná situácia, pretože kým Fox News vysielal z New Yorku, na tamojšom televíznom trhu ho diváci nemohli vôbec prijímať. Stanica absentovala aj v mnohých iných mestách, a motiváciou nebol ani fakt, že spočiatku ponúkala káblovým spoločnostiam až 11 dolárov za každú domácnosť, v ktorej bude dostupná. Dočasne sa podarilo Fox News sprístupniť na jednom z nekomerčných kanálov vysielajúcich v ponuke Time Warner, ktorú ovládalo mesto New York. Po následných právnych roztržkách sa však obe strany dohodli na oficiálnom sprístupnení vysielania aj pre newyorských divákov, k čomu došlo v októbri 1997.


Televízna bašta Republikánov?


Fox News je často terčom kritiky pre údajné nadržiavanie republikánskej strane a administratíve amerického prezidenta Georga Busha. Viaceré z vedúcich osobností vrátane už spomínaného Billa O’Reillyho vo vysielaní neskrývajú sympatie k Bushovej strane, kým konkurenčných Demokratov podrobujú tvrdej kritike. Mediálny magnát Rupert Murdoch, ktorého impérium Fox News vlastni, sa však opakovane snaží vyvrátiť špekulácie o možnom jednostrannom pohľade, napríklad tým, že jeho televízia vyvažuje názorový priestor. Kým v rámci Fox News dostávajú podľa neho priestor obe strany – Demokrati aj Republikáni – v ostatných staniciach údajne vyváženosť nie je.


Nakoľko sú tieto argumenty pravdivé, sa však českí ani slovenskí diváci zatiaľ nedozvedia. Fox News momentálne nie je v ponuke takmer žiadneho káblového ani satelitného operátora v našom regióne. Nešíria ho ani satelitné platformy UPC Direct či Digi TV. Dostupný je však napríklad v španielskej platforme Digital+ alebo v škandinávskom Viasate. V rámci programovej pestrosti by však mohol byť zaujímavým doplnkom aj pre tunajších operátorov, pretože nezmenený program z USA nie je dostupný na žiadnom inom kanáli, ktorý má pôvod v Severnej Amerike.

Juraj Koiš | další články autora 05.11 05:22

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Všeobecné

Více článků