TV 13 spustila plnohodnotné vysielanie

Televízia Banskobystrického samosprávneho kraja definitívne nahradila najstaršiu slovenskú regionálnu televíziu – RTV. V stredu 24. septembra spustila svoje plnohodnotné vysielanie, hoci niektoré jej programy sa na obrazovky dostali už skôr. Regionálnu stanicu v prvej fáze financuje samosprávny kraj, chce sa však pokúsiť o zachovanie jej nezávislosti, a preto otvára priestor aj súkromnému sektoru.

Štart odloženy kvôli formalitám


TV 13 prinášala svoj program na obrazovky už uplynulé týždne, ešte pod logom RTV. Rada pre vysielanie a retransmisiu totiž až do 23. septembra neodobrila všetky potrebné záležitosti ohľadne vznikajúcej televízie. Televízia mala svoj štart naplánovaný už na začiatok septembra, ten neskôr niekoľkokrát preložila. Reálnym termínom spustenia sa nakoniec stala až streda 24. septembra. Niektoré programy TV 13 však mohli diváci banskobystrickej RTV sledovať už od 10. septembra. Televízia prinášala aktuálne Správy TV 13, reláciu Kaleidoskop 13, ale objavilo sa aj prvé vydanie relácie Art revue.


V stredu sa už definitívne vytratila značka RTV, tú nahradilo logo TV 13, ktoré zahŕňa dvojcifernú číslovku v tvare písmena B. Nastúpil opakovaný hodinový blok vysielania. Ten začal Správami TV 13, po bloku reklám a upútavok prišla relácia reportáží – Kaleidoskop 13. Tá plní svoj program aj reprízami starších reportáží. Nasledovala relácia Fórum. Tou sprevádzal Michal Ďuriš, známy z pôsobenia v TV Markíza či STV. Jedná sa o diskusnú reláciu s týždennou periodicitou. Hlavnými témami bude riešenie problémov BBSK a jeho obyvateľov. V prvej relácii Fórum boli hosťami Michala Ďuriša – predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Milan Murgaš a krajský poslanec Peter Tsúzs (SMK). Témou bolo predstavenie novej televízie TV 13. Podľa slov predsedu banskobystrickej župy Milana Murgaša, kraj spätnú väzbu potrebuje ako soľ. Želá si, aby TV 13 považovali obyvatelia BBSK za svoju televíziu. Poslanec Peter Tsúzs potvrdil informáciu, že 10 % vysielania by malo byť v maďarskom jazyku. Vyplýva to z národnostného zloženia obyvateľov kraja. Milan Murgaš ďalej uviedol, že dvere do TV 13 majú otvorené nielen mestá a obce z kraja, ale aj súkromný sektor.


Okrem spravodajstva a publicistiky aj talkshow alebo kultúra


V upútavkách boli avizované aj ďalšie pravidelné relácie TV 13 ako už spomínané Art revue či relácie Bez klopania, Súradnice a v prvý deň odvysielané Fórum. Prvá spomínaná relácia Art revue bude najme o umení a kultúre, či rôznych kultúrnych podujatiach v rámci regiónu. Relácia Bez klopania predstaví osobnosti kraja. V relácii Súradnice nájdu diváci tipy na výlety, ale najmä uvidia zaujímavé miesta v rámci BBSK. V jednotlivých reláciách diváci TV 13 uvidia viaceré regionálne známe tváre. Samotného výkonného riaditeľa televízie – Miroslava Luptáka síce na obraze neuvidíte, jeho hlas však môžete začuť vo viacerých príspevkoch či upútavkach. 


TV 13 na prvý pohľad zaujme diváka. Oproti vysielaniu RTV sa jedná o radikálny obrat. Ucelená spravodajská štruktúra, ktorá však musí byť mimoriadne finančne náročná, plní regionálny rozmer vysielania azda najlepšie. Trošku nezvyklo pôsobí, že všetci moderátori sa pozerajú tesne vedľa kamery, odkiaľ čítajú svoje texty. Napriek tomu je vysielanie TV 13 na vyššej regionálnej úrovni, čo oko diváka časom určite ocení. Malá kuriozita - v bloku reklám mimoriadne zaujala reklama správy ciest BBSK, propagujúca jej služby. Inak sa medzi reklamami našli aj také, ktoré prešli z inzercie v RTV.



Spustenie a prevádzka televízie do konca roka bude stáť približne 5 miliónov korún


Celkovo už stálo TV 13 Banskobystrický samosprávny kraj okolo 2 miliónov korún (66 388 €). Do konca roka by mal tento projekt zhltnúť ešte okolo 3,3 milióna korún (109 540 €). Na financovanie televízie zostal Úrad BBSK osamotený, pretože žiadne mesto zatiaľ neprejavilo záujem vstúpiť do tejto spoločnosti.


Televízne obrazovky ale opustila najstaršia slovenská regionálna televízia – RTV Banská Bystrica. Živou spomienkou na RTV zatiaľ zostáva teletext, ktorý v podobe RTV textu prežíva ďalej. Banskobystrická RTV už nový program nevysielala prakticky od konca júna, kedy došlo k prvým dohodám s TV BBSK. Podľa slov zakladateľa televízie a majiteľa licencie Milana Janovca, tak zanikla posledná nezávislá regionálna televízia na Slovensku. RTV totiž už v posledných rokoch nedostávala žiadne dotácie z mestskej kasy. Článok o minulosti RTV vám prinesieme v najbližšom období…


Televíziu TV 13 si môžete naladiť na banskobystrickom 51. televíznom kanáli. Už čoskoro by sa mala objaviť v rozvodoch UPC BROADBAND SLOVAKIA v rámci kraja. Nasledovať by mali aj MMDS siete spoločnosti SATRO.

Filip Roháček | další články autora 25.09 11:30

  • hemendex hovorí:

    to filip: no, kazdopadne je to logo celkom zaujimave, ale to, co sa objavuje v rohu obrazovky, je otras. pripomina mi to blikajuce “R” pri replayoch golov v sedemdesiatych rokoch… nech mi nikto nehovori, ze v dnesnej dobe nie je nikto schopny urobit nieco aspon s grafikou, ked uz obsahovo to lepsie nejde…

  • ja hovorí:

    TV13 BB vysiela terestriĂĄlne na 51. kanĂĄli UHF z vysielaÄ«a Graniar – vodojem, 450 + 10 m, ERP 0,5 kW, Offset 8M. Graniar je vedÄža Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici. Pre prĂ­jem je potrebnĂĄ ĹĄirokopĂĄsmovĂĄ SITO antĂŠna alebo kanĂĄlovĂĄ YAGI antĂŠna bez alebo s predzosilňovaÄ«om pre kvalitnejĹĄĂ­ prĂ­jem (pokiaÄž nemĂĄĹĄ v blĂ­zkosti alebo v trase GSM vysielaÄ«:o)

  • Filip FiXťO Roháček hovorí:

    To hemendex: tak k tomu logu… Ja som to prvý krát dokonca videl v takých neónových farbách… (-: Ale má to byť jednak číslo 13, ale jednak to je vlastne písmeno B… Neviem či tvorcovia loga mysleli aj na srdce… ale ja mám svoj región rád… (-:

    To sasovcan: tak DVB-T nic, v spolocnej antene asi tiez tazko, ale skôr… Mozno skusit na nejaku dalsiu externu antenku. Ale v Sasovej ani to nepomoze… Ak teda nie UPC, tak jedine pockat na uplny prechod do DVB-T… Volne tazko, lebo RTV tam mala problemy a tu sa nemeni nic… Takze zostava len UPC…

    • Danny hovorí:

      Je to ironia osudu. Lebo prave tato TV, teda este RTV preslavila region BB a Radu pre vysielanie a retransmisiu tym, ze ju UPC nechcela zaradit do programovej ponuky-a novej TV sa to podarilo hned od zaciatku…

      Mozno si spomenieniete na 2 topky:
      1. este pred par rokmi dostala UPC za nezaradenie pokutu 1/4 miliona.
      2. RTV zalozila precedens-kedze RVR nakoniec uznala namietku UPC a po 1x bolo nezaradenie do (zakladnej) programovej ponuky operatora odsuhlasene pre nekvalitu a slabost signalu.

  • sasovcan hovorí:

    Som z BB Sásova – príjem tv signálu:
    1. spoločná bytová anténa =(STV1,STV2,MARKÍZA)

    2. DVB-T (v MPEG-2)=(STV1,STV2,MARKÍZA, JOJ, AZTV a rádia SLOVENSKO1, LUMEN))

    OTÁZKA:
    ako konkrétne sa dá naladiť na tom 51. kanáli TV 13 – cez ktorého ĎALŠIEHO SPROSTREDKOVŤEĽA ? ! ? !

    B E Z N E J A K Ý C H P O P L A T K O V !!!!!!!!!!!!!

  • sasovcan hovorí:

    Som z BB Sásova – príjem tv signálu:
    1. spoločná bytová anténa =(STV1,STV2,MARKÍZA)

    2. DVB-T (v MPEG-2)=(STV1,STV2,MARKÍZA, JOJ, AZTV a rádia SLOVENSKO1, LUMEN))

    OTÁZKA:
    ako konkrétne sa dá naladiť na tom 51. kanáli TV 13 – cez ktorého ĎALŠIEHO SPROSTREDKOVŤEĽA ? ! ? !

  • BBDS hovorí:

    Takze AZTV financuje mesto a TV13 financuje Banskobystrický samosprávny kraj. Davam navrh na tretiu – tu moze financova okres Banska Bystrica a moze sa volat ZDPDZ-M5M – Zahod dalsie peniaze do zachodu – minimalne 5 milionov. Naco su komu dve lokalne televizie s tvorbou 1h tyzdenne? To sa nevedia dohodnut na jednej a striedat sa po hodine?

  • hemendex hovorí:

    Všetko by bolo krásne, keby za týmto všetkým nestál p. Murgaš. Človek, po ktorého odchode z univerzity sa na katedre otváralo šampanské, ktorý pred pár dňami prehral súd s exriaditeľom zvolenského gymnázia Jozefom Billym (dosť špinavá záležitosť) a ktorého v tomto regióne má snáď rád len on samotný a ľudia jemu blízki. Ale myšlienka informačného kanálu BBSK je pozitívna, kiežby sa v nej konečne objavil i regionálny šport, ktorý AZTV totálne ignoruje.
    Inak, Filip, to logo TV mi skôr pripomína srdce ako písmeno B, každopádne je riešené celkom zaujímavo, až na to, že v prvom momente mi evokovalo erotický kanál.

  • Filip FiXťO Roháček hovorí:

    Áno tak pán Polóny bol v spoločnosti RTS, ktorá teda robila program pre RTV. Vplyv SAD ZV tam vidieť bolo… O tom pochybovať nemusíme. Na strane druhej si myslím, že RTV riešila problémy obyčajných ľudí, stála na strane občianskych iniciatív atď… V prvom rade teda bola opozíciou pre mestský úrad. Každý divák si urobí svoj názor na program. RTV ale aj napriek všetkému prinášala záznamy zo zasadnutia mestského zastupiteľstva. AZTV ktorú financuje mesto to nerobila… RTV teda podľa mňa dávala priestor aj tam aj tam… Jasné nebolo to nič extra, ale bolo to zaujímavé. Na jednej strane možno bol vplyv SADZV, ale tie klady myslím prevažujú… Aspoň z môjho pohľadu určite.

    • Danny hovorí:

      Ano, mas pravdu, ze nastavovali obraz MsU-a to bol ich obrovske pozitivum a nezastupitelna uloha! To som nakoniec aj pisal v 2. casti mojho prispevku.
      Keby nebolo tej SADZV je to mimoriadne prospesna TV a urobila velky kus prace pre beznych ludi a pozitivne “buzerovala” MsU. Ze si nedame uplne skakat po hlave…

  • Danny hovorí:

    Iste, ze nezavisla…
    Mnohi sa urcite poriadne pobavili na jej nestrannosti hlavne, ked ju posledne 2 roky “okupovala” SAD Zvolen a silou mocou masirovala davy. Ale vsak teraz je uz uloha splnena a nehrozi ziadny DPMBB ci upadajuca SAD BB.
    Stacilo sa pozriet do vypisu z ORSR, kde “kraloval” isty slizky pa(n)ko.

    Na druhej strane pozitivom bolo, ze tato televizia riesila obciansku publicistiku a vsetko, co sa v BB zomlelo sa tam zvycajne aj odvysielalo (trebars posledne ohladne rozkopavok a kanalizacie).

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Program

Více článků