STV zvolila pre regionálne správy podobný názov ako Nautik

Slovenská televízia v pondelok odvysielala prvé vydanie novej spravodajskej relácie zameranej na regióny pod názvom Slovensko dnes – regionálne televízne noviny. Tvorcovia projektu si ako názov zvolili kombináciu pomenovaní dvoch spravodajských relácií z konkurenčnej Markízy a satelitnej televízie Nautik.

Slovensko Dnes – regionálne televízne noviny


Názov novej spravodajskej relácie, ktorú od tohto týždňa denne vysiela verejnoprávna Slovenská televízia so zameraním na regióny, je podobný názvu hlavnej spravodajskej relácie TV Markíza, ako aj spravodajstvu televízie Nautik. STV zvolila pre svoju novú reláciu pomenovanie SLOVENSKO DNES s podtitulom Regionálne televízne noviny. Zaujímavosťou je, že satelitná televízia Nautik už niekoľko mesiacov vysiela svoju spravodajskú reláciu pod názvom Slovensko dnes, a najsledovanejšia TV Markíza má ako svoj najsilnejší titul reláciu Televízne noviny. Kombinácia oboch pomenovaní v jednom projekte na STV môže byť náhodná, a podľa dostupných informácií neporušuje ochranné známky ani jednej z dotknutých strán.


Ako informoval server Mediálne.sk, právnici TV Markíza došli k záveru, že použitie na samotného slovného spojenia “televízne noviny” nemá výhradné právo žiadny vysielateľ, a použtie v názve relácie nie je v rozpore s ochrannou známkou, ktorú Markíza používa. Televízia Nautik nemá názov svojej spravodajskej relácie Slovensko dnes vôbec registrovaný na Úrade priemyselného vlastníctva, registrovala si ale niektoré ďalšie tituly.


SITO patrí Markíze, Joj má De Facto


Registrácia ochranných známok pre účely konkrétnych televíznych relácií nebola v nedávnej minulosti na Slovensku príliš rozšírená. Aj dnes ju využívajú prevažne len celoplošné plnoformátové televízie, tie si často registrujú aj značky potenciálnych projektov, ktoré napokon vôbec nevzniknú, prípadne už nie sú používané. Napríklad, Markíza si po ukončení politickej talkshow SITO ponechala práva na rovnomennú ochrannú známku, hoci ju už nepoužíva. Pokiaľ si médium značku svojej relácie nepoistí na Úrade priemyselného vlastníctva, riskuje tým, že sa jeho vlastný projekt časom presunie ku konkurencii aj s pôvodným názvom. K presunom známych osobností medzi médiami pritom dochádza veľmi často, málokedy si však obnovená relácia ponechá svoj názov aj na konkurenčnom médiu.


Napríklad, osobnostná talkshow zosnulého Stana Radiča a Jara Filipa sa v bývalom Rádiu Twist volala Žáložňa, v Rádiu Expres sa neskôr vysielala pod označením Úschovňa. Známy moderátor-vedátor Ján Mečiar si vedeckú rubriku Spektrum preniesol z Twistu do Rádia_FM pod novým názvom Focus. Pianissimo Pavla Danišoviča a Milana Lasicu sa však po presune z Twistu do Rádia Okey vysielalo pod rovnakým názvom. Naopak, známa talkshow Daniela Krajcera SITO sa po prechode z Markízy do JOJ musela premenovať na De Facto, pričom sám moderátor v prvom vydaní relácie omylom privítal divákov Joj-ky opäť v Site.


Jeden seriál s dvomi názvami?


Niekedy sa menia názvy relácií aj vtedy, keď zostávajú v jednej televízií. Napríklad, populárny český seriál Rodinná pouta bol po tretej sérii formálne ukončený a nahradený titulom Veľmi křehké vztahy s podobným dejom aj obsadením. Dôvodom bol spor TV Prima s produkčnou spoločnosťou PRO TV, ktorá je dcérou slovenskej spoločnosti MAYA. Na Prime sa po zmene producenta premenovala aj relácia Ingoknito na Hádej, kto jsem. Kuriozitou je aj presun vysielacieho času svojho hlavného spravodajstva Primy z 19.00 na 18.55 hod., aby sa tak zachoval význam názvu 1. zprávy. Primácke správy boli totiž o 19.00 dlhoročne prvé, nakoľko Česká televízia začínala hlavné spravodajstvo o 19.15 a Nova o 19.30 hod.

Juraj Koiš | další články autora 11.01 04:44

  • Roman hovorí:

    To isté je v Čechách. Nova si “prevzala” Televizní noviny, lebo ČT tiež akosi nevoňal tento názov a zaviedla si Události, napriek tomu že v tom mali dlhoročnú históriu a prvé TV noviny sa vlastne vysielali za oných čias z ČST Praha, ktorá sa 1.1.1993 plynulo pretransformovala na ČT, ešte aj s logom (bez písmena S), ktoré menil len pred pár mesiacmi (aj to len čiastočne, logo stále ostalo), zatiaľ čo my na Slovensku sme “budovali” verejnoprávnu STV, ktorá sa z tohoto “šoku” nepozviechala ani po 15 tich rokoch.

  • Juraj Koiš hovorí:

    To je fakt, STV sa dosť náhle vzdala používania názvu Televízne noviny krátko pred štartom Markízy a začala vysielať reláciu DNES. Ibaže ani tento názov im dlho nevydržal. Okrem medvedej služby Markíze nebolo pochopiteľné, prečo by STV tradičný názov hlavného spravodajstva rušila.

  • Rasťo hovorí:

    Televízne noviny vysielala STV (vtedy ešte ako ČST) dávno pred Markízou, keď Rusko ťahal kačera po dvore na šnúrke.
    Ono tých relácii bolo ešte viacej. napr. Hitparáda TOP 25 na ROCK FM sa po odchode Jula Viršíka z ROCK FM presunula na Rádio KOLIBA a začala sa vysielať nejakým 450 kolom.

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Program

Více článků