Prenosy z českého z parlamentu už na satelite nenájdete

Letné mesiace boli nepríjemným obdobím pre dve české satelitné stanice. Koncom júla definitívne ukončila vysielanie voľnočasová TOP TV, o necelý mesiac neskôr sa, zatiaľ dočasne, odmlčala aj parlamentná stanica 24.cz. Satelitní diváci na Slovensku tak prišli o dve zrozumiteľné stanice, ktoré neboli kódované a dali sa sledovať prostredníctvom dvoch družíc takmer po celej Európe.

Prerušenie vysielania do októbra


V posledných augustových dňoch sa na programovej pozícii televízie 24.cz objavil monoskop s logom stanice. Prerušenie vysielania prišlo nečakane kvôli finančným problémom nového investora. Súčasným vlastníkom projektu je realitný magnát Miloš Červenka, ktorý chcel v jesenných mesiacoch spustiť vysielanie novej spravodajsko-publicistickej stanice 24 plus a požiadal si aj o licenciu na dva ďalšie monotematické programy, ktoré by boli šírené nekódovane na satelite. Server Parabola.cz však informoval o problémoch prevádzkovateľa so servisnou spoločnosťou SAT Plus, ktorá zabezpečuje šírenie vysielania 24.cz. Stanica bola nútená požiadať českú licenčnú radu o možnosť prerušenia vysielania na 30 dní, čo jej zákon umožňuje. Prerušenie vysielania súvisí s exekúciou, ktorá bola uvalená na majetok Miloša Červenku, čím boli zmrazené jeho prijmy. Táto exekúcia súvisí so sporom Červenku s firmou PPF Investments, s ktorou mal obchodník s realitami spoločné projekty.


Prevádzka televízie by mohla byť obnovená 1. októbra, zatiaľ pravdepodobne pod súčasnou značkou 24.cz. Prevádzkovateľ pritom plánoval už v týchto mesiacoch nabehnúť na novú programovú štruktúru pod novou značkou, ktorá by z rýdzo parlamentného vysielania vytvorila plnohodnotnejší program so zameraním na informácie a publicistiku. Spoločnosť neskôr chcela spustiť aj monotematický program orientovaný na reality pod značkou R1 TV, a televíziu pre ženy TV ONA. Príprava týchto projektov sa zrejme pod vplyvom súčasných udalostí posunie.


24.cz by mal postupne nahradiť nový projekt


Samotná parlamentná televízia 24.cz sa dlhodobo potýkala s finančnými problémami ešte za čias predošlého investora. Pôvodný koncept rátal s prijímami z vysielania od oboch komôr parlamentu, čím by sa tento program stal verejným komunikačným kanálom zo strany Parlamentu Českej republiky, a bol by v istom zmysle verejnou službou. Televízia však nakoniec fungovala čisto na komerčnej báze, a bola závislá na prijmoch z reklamy, ktoré ju nedokázali uživiť. Problémom bola aj pomerne nízka kvalita obrazu, ktorý televízia naberala z vnútorného okruhu v oboch komorách parlamentu. Nad umiestnením kamier a technickou kvalitou prenosov nemal prevádzkovateľ priamu kontrolu.


Určitým oživením vysielania boli mimoparlamentné prenosy z rôznych prednášok a konferencií, štúdiové politické diskusie, profilové relácie niektorých politikov ako aj sčasti dokumentárna tvorba. Televízia 24.cz napríklad ako jediná poskytla priestor dokumentu o vnútornej kríze v spravodajstve Českej televízie na prelome rokov 2000 a 2001. Dokument Bezesné noci filmárov Radima Špačka a Davida Čálka odmietla odvysielať Česká televízia, hoci sa jej bezprostredne týkal.


Zmena profilu z parlamentného na širšie zameraný spravodajsko-publicistický kanál bola pre 24.cz zrejme jedinou možnosťou, ako vysielanie zatraktívniť. Ani čisto parlamentné televízie však nie sú vo svete žiadnou raritou. V Nemecku podobnú službu poskytuje divákom program Phoenix, v Portugalsku je to Canal Parlamento, v USA sa na tento účel špecializuje neziskový projekt C-SPAN, ktorý poskytuje vysielanie až na troch kanáloch. Na Slovensku sa diskusie o parlamentnom vysielaní viedli skôr cestou uzákonenia povinných prenosov vo vysielaní verejnoprávnej STV Dvojky. S takýmto návrhom prišli poslankyne vládnej strany ĽS-HZDS Zdenka Kraplová, Ľudmila Mušková a Katarína Tóthová. Ich návrh však vtedy neprešiel.

Juraj Koiš | další články autora 07.09 03:25

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Program

Více článků