ČT24 vysiela dva roky, na Slovensku je málo dostupný

Spravodajský program Českej televízie ČT24 si minulý týždeň pripomenul druhé výročie existencie. 2. mája 2005 sa u našich západných susedov objavil vôbec prvý čisto digitálny kanál verejnoprávnej televízie, ktorý bol veľmi dlho očakávaný. Hoci tento program vysiela nekódovane v celej Európe, diváci na Slovensku k nemu majú obmedzený prístup. Dominantný káblový operátor UPC ho dodnes nezaradil do svojej klasickej káblovej siete, kde šíri viaceré spravodajské programy z iných krajín.

Pri zrode bol Zdeněk Šámal


Česká republika bola jedinou krajinou v stredoeurópskom regióne, kde nevysielal samostatný spravodajský kanál, a Česká televízia sa tejto úlohy zhostila až v období, keď sa o podobnú iniciatívu usilovali súkromné stanice. Zrod novej stanice vypracoval a naplánoval kolektív pod vedením riaditeľa spravodajstva Zdeňka Šámala. Ten sa v roku 2001 podieľal na vzniku slovenskej spravodajskej stanice TA3. Česká televízia síce nezverejnila konkrétnu výšku investícií, ktoré smerovali do zriadenia nového okruhu, ale podľa Šámalových vtedajších vyjadrení boli “extrémne nízke”. Zvláštnosťou je aj fakt, že hoci sa o vzniku spravodajského programu ČT diskutovalo už niekoľko rokov predtým, televízia ho reálne spustila až vo chvíli, keď s podobnou iniciatívou prišla aj finančná skupina J&T, ktorá chcela v Česku vybudovať podobný kanál ako TA3.


V tom čase už z Prahy vysielal aj satelitný program 24.CZ, ktorý ponúka nekomentované prenosy z oboch komôr českého parlamentu, a obohacuje programovú štruktúru aj o rôzne publicistické žánre. Začiatok vysielania ČT24 sa niesol práve v znamení sporu s touto malou súkromnou televíziou. Česká televízia síce pôvodne plánovala použiť iné označenie pre svoj spravodajský okruh. Napokon sa však predsa len priklonila k číslovke “24″, ktorá je veľmi populárnym označením spravodajských staníc po celom svete.


Užitočnosť sa prejavila v núdzových situáciách


Ako v tlačovej správe uviedol hovorca Českej televízie Martin Krafl, počas dvoch rokov si nový verejnoprávny kanál našiel svoje miesto v českom mediálnom prostredí. “Užitočnosť nepretržitého vysielania aktuálnych správ sa potvrdila v mimoriadnom programe počas povodní v roku 2005 alebo v priebehu volieb do Poslaneckej snemovne v júni minulého roka,” uviedol Krafl. Možnosť prijmu ČT24 ku koncu apríla bola na úrovni 20.6% českých domácností, čo je približne 2.2 milióna dospelých divákov. Skutočná sledovanosť sa pohybuje na hodnotách obvyklých pre spravodajské kanály. Podľa informácií hovorcu ČT je sa priemerná denná sledovanosť pohybuje na úrovni 250 tisíc divákov.


Ťažiskom programovej štruktúry sú polhodinové spravodajské bloky, diskusné relácie a tematické magazíny. Niektoré spravodajské relácie priamo preberá aj hlavný okruh ČT1, iné sa vysielajú v rozdielnych časoch na oboch okruhoch. Programová štruktúra zahŕňa rôzne pravidelné témy vrátane ekonomiky, vedy, regionálnych problémov, spotrebiteľských informácií, historického magazínu, investorského magazínu alebo špecializovaného bloku o mediálnej problematike.


Nábeh programovej štruktúry prebiehal postupne. V prvých troch mesiacoch prebiehalo skúšobné vysielanie v rozsahu 18 hodín denne. Na 24-hodinové vysielanie prešiel tento kanál v septembri 2005. Je nutné dodať, že slovenská spravodajská stanica TA3 ani po šiestich rokoch nevysiela 24 hodín denne, čím sa stáva malým unikátom medzi spravodajskými stanicami.


Nekódované vysielanie na troch družiciach


ČT24 sa pomerne rýchlo stala prístupnou divákom po celej Európe a v niektorých častiach Afriky. Na satelitnej družici Astra 3A spustila nekódované vysielanie v rámci platformy CS Link (vtedajší Czech Link), a na susednú pozíciu Astra 1H ju umiestnila spoločnosť UPC v rámci balíka programov UPC Direct, kde ČT24 taktiež vysiela nekódovane. Do tretice jej rozšíreniu pomohol aj príchod služby Digi TV na slovenský a český trh, vďaka čomu sa tento program dostal aj k divákom prijímajúcim signál z družice Intelsat 10-02. Ďalší spôsob prijmu bol možný aj cez digitálne multiplexy v Prahe, Brne, Ostrave a dnes už aj v Domažliciach.


Na Slovensku je možné sledovať tento program cez internet na adrese www.ct24.cz, na mobilných telefónoch podporujúcich služby tretej generácie, a v ponuke niektorých káblových operátorov. Zvláštnosťou je, že český spravodajský kanál sa dodnes neobjavil v ponuke dominantného káblového operátora UPC. Diváci sledujúci službu UPC Direct ho majú k dispozícii v základnej ponuke, ale abonenti klasických podzemných káblových rozvodov sa k nej dodnes nedostali. V rozšírenom súbore UPC pritom nájdete spravodajské kanály z rôznych krajín vrátane CNN International, BBC World Service a Deutsche Welle. Česky hovoriaci program by mohol byť významným informačným doplnkom pre divákov, ktorí si zvykli sledovať slovenskú stanicu TA3.

Juraj Koiš | další články autora 07.05 01:31

  • Jano hovorí:

    Nech počítam, ako počítam, tých 50 kanálov káblovka UPC neobsahuje.

  • David hovorí:

    Mne v UPC kabli CT24 nechyba je tam dost spravodajskych TV.Skor na UPC Direct chyba Dvojka STV hlavne ,ze siria CT24.

    Samozrejme suhlasim ,ze v UPC ide kopec zbytocnych programov /aspon pre mna/vyhrava Arirang dalej TV Paprika,TV Romantica,TV Deko,M2 …

  • QYX hovorí:

    veru tak,cista pravda,spolocnost UPC,ho tam skutocne nema zaradeny.Oni radsej budu sirit tv programy ako su arte,arrirang a podobne!Ale hlavna vec ze si stale robia reklamu ze maju az 50 kanalov,ale rozumny clovek,ked sa zamysli,ze ake…tak sa nad tym len musi pousmiat.UPC zdaleka kasle na dajakych divakov,ktory rozumeju len v rodnej reci.Je tu proste monopol a to je cele,naco sa znazit a oni si to proste plne uvedomuju!

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Program

Více článků