RTVS môže hľadať nového šéfa, Zemková odhaľuje stav STV

rtvs-logoParlament podľa predpokladov na poslednú chvíľu spustil proces hľadania riadneho šéfa Rozhlasu a televízie Slovenska. Dočasná riaditeľka Miloslava Zemková so svojimi spolupracovníkmi odhaľuje stav, v akom sa nachádza Slovenská televízia. Chce zároveň revidovať problémové zmluvy z minulosti, s čím však budú musieť súhlasiť aj zmluvní partneri.

RTVS prebrala kumulovanú stratu vo výške 43 miliónov eur, ktorá súvisí so Slovenskou televíziou. Rozhlas sa na strate nepodieľa. Vyše 18 miliónov eur je aktuálny dlh STV, ďalších 26 miliónov tvoria straty z minulých rokov. STV už hrozí aj prvá exekúcia, ktorá súvisí s právoplatne prehratým súdnym sporom so spoločnosťou Omega Plus, ktorá kedysi dodávala reláciu o počasí.

Nový manažment naráža na údajné nehospodárne konanie svojich predchodcov. V manažmente bolo podľa Zemkovej približne 40 nepotrebných pozícií, niektorí manažéri mali k dispozícii telefóny bez stanovených maximálnych limitov za hovory. Služobné vozidlá sa mali používať aj na súkromné účely a niektoré zmluvy s dodávateľmi boli uzavreté fakticky ako nevypovedateľné. Príkladom je zmluva so spoločnosťou Towercom na prevádzku digitálneho multiplexu v celkovej hodnote 200 miliónov eur. Zmluva je dlhodobá, a formálne je vypovedateľná. Výška kompenzácie v prípade výpovede zmluvy sa však rovná zostávajúcej cene za služby, ktoré televízia už nevyužije. To znamená, že STV zaplatí 200 miliónov svojmu dodávateľovi, aj keby zmluvu vypovedala ihneď. Vyplýva to z informácií, ktoré v minulosti priniesli médiá, najmä portál Mediálne.sk a týždenník Trend.

Zemková sa preto bude snažiť zmluvu revidovať pomocou nových dodatkov. Pokúšala sa aj o jej zverejnenie, spoločnosť Towercom s tým však nesúhlasila. Manažment ale zverejní ďalšiu problémovú zmluvu, ktorá súvisí s nákupom vysielacích práv na Majstrovstvá sveta v hokeji, a STV ich kúpila cez českého prostredníka. Ten so zverejnením zmluvy problém nemá, a tak sa jej text objaví v úplnej podobe na stránke RTVS.

Vedenie zlúčenej inštitúcie zároveň ukončilo spoluprácu s viacerými členmi pôvodného vedenia televízie. Okrem riaditeľa Štefana Nižňanského skončili vo svojich pozíciách aj najbližší spolupracovník generálneho riaditeľa Ján Dianiška, programový riaditeľ Roman Lipták či koordinátor Lukáš Machala. Šéfredaktor spravodajstva Ján Šmihula dostal možnosť viesť zahraničnú redakciu, kde môže lepšie využiť svoju odbornosť.

Odchádzajúci riaditeľ Slovenskej televízie Štefan Nižňanský nesúhlasí so zmenami, ktoré sa uskutočňujú vo verejnoprávnych médiách. V rozhovore pre agentúru TASR pred týždňom zdôraznil, že celý proces zlúčenia televízie a rozhlasu považuje za mocenský a účelový. „V politickej rovine ide podľa mňa jednoducho o mocenský zásah – účelové politické riešenie a som presvedčený, že skrátené legislatívne konanie uplatnené pri podaní návrhu Ministerstva kultúry SR na rokovanie vlády SR, s následným poslaním do parlamentu, nemalo s profesionálnym konštruktívnym prístupom, ozajstnou analýzou príčin a hľadaním riešenia, ba ani s ústavnosťou a demokraciou nič spoločné… Akoby sa v našej malej, peknej krajinke pod Tatrami zjavil akýsi prízrak “liberálneho boľševika”, ktorý si všetko a za akúkoľvek cenu chce prispôsobovať len svojim predstavám – pardon – svojim potrebám,povedal Nižňanský.

Juraj Koiš | další články autora 14.01 12:05

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Televize Televize Všeobecné

Více článků