Vývoj na českej mediálnej scéne bol v roku 2007 veľmi dynamický

Práve skončený rok bol nesmierne bohatý na udalosti na českom rozhlasovom a televíznom trhu. Medzi rádiami došlo k sieťovaniu a zbližovaniu záujmov veľkých mediálnych skupín a boli vypísané viaceré zaujímavé licenčné konania. Medzi televíziami sa najviac pohybu sústredilo okolo Primy a Novy, došlo k zániku dvoch satelitných televízií a vzniku jednej novej. V ČT sa riešila nová grafika a jednotná identifikácia všetkých okruhov, a došlo k niekoľkým významným personálnym zmenám.

Televízny svet sa točil okolo Novy a Primy


Najviac noviniek – programových aj personálnych má za sebou Prima
V televíznej brandži sa najviac pohybu rozpútalo okolo TV Prima, ktorá začala kalendárny rok sporom s regionálnymi štúdiami združenými v sieti RTA. Televízna sieť podnikateľa Jaroslava Berku sa totiž s Primou nedohodla na novej úprave licenčných podmienok, pričom pôvodná dohoda skončila posledným dňom kalendárneho roka. Štúdiá RTA prešli na novú programovú štruktúru, ktorá im umožňovala až trojhodinové vysielanie na zdieľaných frekvenciách s TV Prima, ráno od 7.00 do 8.00 a popoludní od 16.00 do 18.00h. Keďže vyplniť takýto priestor samostatným regionálnym programom by bolo veľmi náročné, dohodla sa RTA na koprodukčnej dohode s hudobnou TV ÓČKO v rámci ktorej šírila časti jej programu pod vlastným logom a s regionálnym informačným prúžkom. Neskôr pribudli vlastné formáty RTA – napríklad Hosť dňa, týždenný súhrn regionálnych udalostí. Prirodzene, zástupcovia Prima TV s takýmto využitím priestoru RTA nesúhlasili, a žiadali regulačný orgán, aby situáciu vyriešil. Licenčná rada však mala veľmi obmedzené možnosti, pretože štúdiá RTA vlastnia nezávislé licencie, a majú právo využívať celý vyhradený čas, ak sa s Primou nedohodnú inak. K tejto dohode nakoniec došlo až v lete, keď sa regionálne televízie od 1. septembra vrátili k pôvodným programovým schémam, a dnes vysielajú len magazín Minúty regionu približne 15 minút denne v pracovných dňoch.


Na Prime v roku 2007 došlo aj k zaujímavým programovým a personálnym zmenám. Vo februári Prima revolučne získala práva na futbalové EURO 2008, podujatie, ktoré dovtedy vysielala vždy len Česká televízia. V priebehu roka zakúpila aj práva na anglickú Premier league, aby sa jej športová redakcia mohla na veľkolepú udalosť čo najlepšie pripraviť. Kedysi veľmi populárny Novák Pavel Zuna začal na Prime moderovať súťaž Ber nebo neber, ktorú produkovala “digitálna” TV Barrandov a šéfoval jej Petr Chajda. V marci sa práve Chajda stal novým výkonným riaditeľom TV Prima, kam prišiel okľukou z konkurenčnej Novy. V septembri sa aj spomínaný Pavel Zuna dostal k manažérskej funkcii na Prime, keď v stoličke šéfa spravodajstva nahradil Jiřího Závozdu. Aby toho nebolo málo, v apríli bol do funkcie programového riaditeľa menovaný Jan Rubeš, ktorý však bol už v decembri vymenený a dnes šéfuje primáckemu programu dánsky manažér Jakob Mejhlede. Dôvodom bol pravdepodobne nepríliš priaznivý vývoj celkovej sledovanosti Primy ako aj nepríliš výrazný úspech tretej série VyVolených, hoci je otázne, nakoľko za tieto neúspechy mohol práve Rubeš.


Významné udalosti na Nove prebehli až koncom roka
Na Nove sa najvýznamnejšie udalosti odohrali až koncom roka. Začiatkom októbra televízia otvorila svoje nové spravodajské centrum na Barrandove, pričom tento krok odkomunikovala ako najvýznamnejšiu vec v jej 14-ročnej histórii. S týmto krokom bolo spojené aj nové spravodajské štúdio a začiatok produkcie nových reportážií a relácií výhradne vo vysokom rozlíšení. Na krátku dobu sa dokonca kanál Nova HD objavil v sieťach niektorých českých operátorov vrátane satelitného CS Linku, prijímať ho však môže zatiaľ iba zlomok divákov s potrebnými technológiou. Z historického hľadiska zaujímavejší krok sa udial o mesiac neskôr, keď začiatkom decembra vstúpil do káblových a satelitných sietí nový kanál NOVA Cinema. Ide síce predovšetkým o reprízy starších titulov z Novy, prípadne o “béčkové” akvízicie, na ktoré nevyjde priestor na Nove, predsa len však možno tento program vnímať ako obohatenie doterajšej programovej ponuky.


Česká televízia pochovala tradíciu dlhoročného loga
Česká televízia začiatkom roka žila aférou dovtedy neohrozeného manažéra Františka Lamberta, ktorý vykonával funkciu Vrchného i programového riaditeľa ČT, a mal teda pod palcom prakticky všetky dôležité zložky vrátane ekonomiky a programu. Následne však musel zo svojich postov odísť, pretože sa priznal k členstvu v Ľudových milíciách, kvôli čomu by zrejme nemohol vykonávať tak zásadné funkcie v ČT. Nakoniec však pokračoval aspoň ako finančný riaditeľ, aj z tejto funkcie však dal 31. řijna výpoveď. Oveľa významnejšou kapitolou vo fungovaní ČT bolo zavedenie nového grafického vizuálu a jednotnej identifikácie všetkých štyroch programov, čo sa premietlo aj do zmeny logotypov v ľavom hornom rohu obrazovky. Česká televízia síce naďalej používa aj svoje tradičné logo v tvare obrazovky, postupne však od toho upúšťa.


Práve odsun od tradícií bol v prvých týždňoch novej grafiky vnímaný veľmi rozpačito, a takisto kvalita nového vizuálu bola diskutabilná v porovnaní s tým, čo dovtedy ponúkali napríklad digitálne kanály ČT. Spory okolo grafiky sa však postupne utriasli a po miernych korektúrach si diváci na novú grafiku viac-menej zvykli, lebo museli. Výraznú grafickú premenu v roku 2007 avizovala aj TV Prima, nakoniec ju ale posunula. Čo sa týka personálnych zmien, z Kavčích hor okrem Františka Lamberta odišiel aj riaditeľ spravodajstva Zdeněk Šámal, ktorý ide šéfovať internetovej divízii na Nove. Prestup zo súkromnej sféry zaznamenala Kateřina Fričová, ktorá v júni ukončila trápenie svojej voľnočasovej a telenákupnej TOP TV, a vrátila sa do verejnoprávneho prostredia.


Zanikli satelitné televízie 24.cz a TOP TV, vznikla Public TV
A práve zánik dvoch satelitných televízií bol ďalším dôležitým medzníkom v minulom roku. TOP TV po odchode Kateřiny Fričovej ukončila produkciu, a koncom júla aj prerušila vysielanie, čo však mal byť len dočasný krok. Vlastník televízie hľadal vhodného investora pre pokračovanie projektu, hovorilo sa o CME, ale napokon sa celý projekt skončil bez náhrady a Česko stratilo jednu satelitnú televíziu. Krátko po nej sa porúčala aj “parlamentná” stanica 24.cz, ktorá musela skončiť kvôli exekúcii vedenej voči realitnému magnátovi Milošovi Červenkovi. Pritom Červenkov tím má vo výhľade tri nové projekty, na ktoré získal od RRTV vysielaciu licenciu – malo by ísť o spravodajsko-publicistický kanál 24 PLUS, ženskú lifestylovú TV ONA, a realitný televízny portál R1 TV. Konkrétny termín spustenia týchto projektov však zatiaľ nie je známy, ani to, či sa vôbec uskutočnia.


Dve končiace stanice aspoň sčasti nahradila jedna nová – konkrétne regionálne zameraná Public TV, ktorá odštartovala testovacie vysielanie v prvý júnový deň. V jej programe sa dodnes vyskytujú regionálne spravodajské bloky siete RTA, ale aj niektoré formáty na vlastnú objednávku – napríklad športová relácia TREFA, ktorá mapuje českú druhú najvyššiu futbalovú súťaž, ako aj publicistická relácia TÉMA, čo je debata o dianí v regiónoch. Najzaujímavejším prvkom doterajšieho programu Public TV sú však nesporne filmy, ktoré môžu smelo konkurovať Filmovému klubu na ČT2, ale s tým rozdielom, že sú vysielané denne a v oveľa prijateľnejších časoch – v premiére o 22.00, v repríze nasledujúci o 18.00h. Vedenie Public TV však sľubuje výrazné rozšírenie programu a buduje vlastné štúdiové a vysielacie pracovisko priamo na Václavskom námestí v Prahe.


Rozhlasový trh v znamení spolupráce a sieťovania


Jednotný program rádií Hey a Fajn, zbližovanie Stamfordu a City Multimedia
Rozhlasový trh bol aj v roku 2007 charakterizovaný spájaním síl mediálnych skupín a sieťovaním jednotlivých projektov. Hneď v januári došlo k programovému zjednoteniu v rámci siete rádií HEY!. Najskôr sa to začalo ukončením samostatného vysielania pardubického Hey Profil, libereckého Hey Sever, pričom obe štúdiá začali začali odbavovať svoj program spoločne s Hey Praha. Podobný krok sa udial aj na Morave, kde Hey Ostrava je odbavované spoločne s Hey Brno. Naďalej však trvá programové odlíšenie západnej a východnej časti siete – kým Hey Praha sa zameriava na českú hudbu a formát podobný radiu Blaník, Hey Brno pokračuje v rockovom prevedení. Koncom roka došlo aj k programovému zjednoteniu siete Fajn rádií, ktoré na Silvestra o polnoci začali vysielať jednotný program s regionálnymi odpojeniami.


Začalo sa aj zbližovanie rádií z mediálnych skupín Stamford Managing/Media Bohemia a City Multimedia. Skupina Stamford získala podieľ v konkurenčnej City Multimédií, za čo jej posunula svoje pražské Radio Olympic, a získala vplyv na Radio Blaník a Radio Most. Petr Dvořák z mediálneho domu City/Blaník zase riadi programovanie pražského Radia Olympic, a zároveň pripravil novú dramaturgiu aj pre country rádiá Karolína a Eldorádio, ktoré sa presunuli aj do štýlu šlágrov.


Vzniklo Radio Spin, Oldies radio Olympic, Hitradio Magic a Free radio
Zákulisné zmeny následne vystriedali aj zmeny priamo viditeľné v éteri. Už 1. januára začalo v Prahe vysielať nové Radio Spin, ktoré ovláda prevádzkovateľ siete Kiss. Stanica zameraná na black music vystriedala v pražskom éteri slovenské Rádio Viva, hoci slovenskí moderátori v Prahe zostali. V máji došlo k zmene názvu Radia Olympic na Oldies radio Olympic, náchodské Radio Metuje sa premenilo na Hitradio Magic, v septembri sa brnianske Radio Student zmenilo na Free radio a koncom októbra RRTV schválila zmenu názvov troch staníc – juhočeského Eldorádia, západočeskej Karolíny a severočeského rádia Děčín na Radio Blaník západní Čechy, severní Čechy a jižní Čechy. Tieto tri zmeny však nastanú až v najbližších mesiacoch.


Okrem nových akvizícií získala skupina Stamford Managing aj nového investora, ktorým sa stal podnikateľ v energetike a ťažobnom priemysle Antonín Koláček. Názov skupiny sa v júni zmenil na Media Bohemia, zároveň došlo k ďalšiemu zúženiu akcionárskej štruktúry, keď ešte koncom roku 2006 opustili skupinu iní traja akcionári – Václav Ježek, Ladislav Faktor a Jaroslav Král. Ich pôvodné rozhlasové stanice však zostali v portfóliu Media Bohemia a naďalej sa rozvíjajú pod jej vplyvom.


Viaceré nové rádiá sú na ceste
Zaujímavé veci sa diali aj na poli udelovania rozhlasových licencií. Česká RRTV vyhlásila takmer tucet licenčných konaní na rôzne individuálne koordinované frekvencie a paradoxom bolo, že vo viacerých prípadoch sa neprihlásili tie spoločnosti, ktoré o koordináciu usilovali. Pozitívom je udelenie licencie pre dva nové projekty – v Tábore vznikne Rádio Paráda a vo Valašskom Meziříčí pôjde o Radio Mladé Valašsko. Rockový Beat sa rozšíri do viacerých nových regiónov, a očakáva sa aj boj o dve frekvencie v Prahe, o ktoré sa predbežne súdi prevádzkovateľ Info DJ radia pretože ich chcel získať ako dokrývače. Na rozhlasovom poli nás však zrejme čaká ešte veľký boom, keďže neznáma spoločnosť Rozhlasová, a.s., požiadala o koordináciu 71 nízkovýkonných VKV frekvencií väčšinou v okrajovej časti VKV 87.5 MHz. Takto zostavená sieť vysielačov by pokryla väčšinu mestskej populácie, a mohla by sa stať významnou konkurenciou pre celoplošné stanice Impuls a Frekvence 1, ako aj pre multiregionálne siete Evropa 2, Hey alebo Fajnrádio.


Personálne zmeny v Českom rozhlase
Uplynulý rok bol aj v znamení niekoľkých zmien v Českom rozhlase. Od apríla začali všetky regionálne štúdiá s výnimkou pražskej Reginy vysielať jednotný program v nočných hodinách, ktorý vzniká v útrobách ČRo Brno. Na starosti ho má novovzniknuté Centrum regionálního rozvoje, ktorému šéfuje Jaromír Ostrý. Novým programovým riaditeľom celého Českého rozhlasu sa stal Richard Medek. Prakticky v každom ročnom období sa vedú spory okolo pôsobenia alternatívneho hudobného okruhu ČRo 4 Radia Wave na pražskej VKV frekvencii 100.7 MHz. Rada ČRo dokonca vo februári prijala uznesenie, ktorým vyzvala generálneho riaditeľa ČRo Václava Kasíka, aby na stredočeskú frekvenciu prinavrátil vysielanie ČRo Region Střední Čechy. Vysielanie Radia Wave však nie je bezprostredne ohrozené, a pokračuje dodnes, hoci spory o jeho budúcnosti sa zrejme budú viesť aj počas roku 2008.


Generálny riaditeľ Václav Kasík však koná razantne v otázke ČRo 1 Radiožurnálu, keď v máji odvoláva riaditeľa ČRo 1 Miroslava Konvalinu, na jeho miesto v júli nastupuje Barbora Tachecí, ktorá prichádza z Frekvence 1. Práve ona v závere roka povoláva z Ameriky bývalého šéfredaktora Radiožurnálu Alexandra Pýchu, ktorý sa v prvých januárových týždňoch vráti k jednej zo svojich pôvodných funkcií.

Juraj Koiš | další články autora 04.01 07:33

  • dzuco hovorí:

    sú to dve osoby alebo jedna so skomoleným menom ?!

  • Robert hovorí:

    Ta navrhvana takmer celoplosna siet je dobra haluz. Povedal by som, ze to musel vymysliet riadny humorista.

    Krach FM 87,5 MHz – radio, ktore sa vam prihovori po kazdom vypadku napajania a kazdej vymene batieriek. Radio, ktore vam pripomenie, ze ani po totalnom krachu napajania nie ste sami.

, RSS pro komentáře k tomuto článku

Pridaj komentár


Související články


Další články z kategorie Radio Všeobecné

Více článků